> Home    > Over ons    > Nieuws    > Voorkom pijn tijdens het wandelen   

Voorkom pijn tijdens het wandelen

   
3 januari 2020

Wandelen is harstikke goed voor u. De hart en longen worden sterker, de bloeddruk verlaagd, het geheugen wordt beter en ga zo maar door. Het is de snelste en simpelste manier om te ontspannen. Wanneer u stevig doorstapt werkt u ook nog aan uw conditie. Er zijn een aantal voetklachten die het wandelen minder makkelijk maken. Het is niet verstandig om door te blijven wandelen met pijnklachten aan de voeten. Hierdoor kunnen klachten erger of zelfs chronisch worden. Wat zijn veel voorkomende pijnklachten tijdens het wandelen en hoe kunt u daar het beste mee omgaan? Oosterbaan legt het uit!

Peesplaatontsteking

Klachten:
Wanneer u bij het opstaan last heeft van een stekende pijn in de hiel, dan zou het goed kunnen dat u een peesplaatontsteking heeft. Als de peesplaat overbelast is verstijft het weefsel, waardoor er pijn ontstaat bij het opstaan.

Oorzaak:
Loopt u op harde stugge schoenen of veel op asfalt? Dan kunt u last krijgen van uw hielen. Ook voeten die naar binnen kantelen of een hoge wreef van de voet kunnen zorgen voor een peesplaatontsteking. Loopt u te lang door met deze klachten dan kan er hielspoor ontstaan.

Oplossing:
Voer strekoefeningen uit op het moment dat u pijn in de hiel voelt. Draag stevige schoenen die niet al te hard zijn. De voeten moeten aan de voorkant kunnen buigen. Het helpt om te gaan wandelen op vlakke en onverharde wegen. Vermijd het strand, dit belast de voetboog te veel. Een goed zooltje kan de voetboog support bieden.

Achillespeesblessure

Klachten:
Stekende pijn aan de achterkant van de voet, boven de hiel en aan de onderkant van de kuit.

Oorzaak:
De achillespees verbindt de spieren van de kuit aan de hiel. Wanneer u eerst nooit wandelde en nu veel gaat wandelen kan dat belastend zijn voor de achillespees. Helemaal als u wandelt in een gebied met heuvels of onregelmatige ondergrond kan de achillespees overbelast raken.

Oplossing:
Bouw het wandelen rustig op en loop routes zonder heuvels. Als u last heeft van pijnklachten ga dan tijdelijk minder wandelen. Wanneer u niet al te veel pijn meer heeft kunt u tijdens het wandelen af en toe de achillespees stretchen.

Eeltknobbel

Klachten:
Bij een eeltknobbel ervaart u pijnklachten aan de zijkant van de grote teen of tussen de tenen.

Oorzaak:
Tijdens het wandelen ontstaat er druk en wrijving op de voeten en tenen. De voet reageert hierop door eelt te vormen. Dit druk in uw huid wanneer u loopt en dat kan nogal pijnlijk zijn.

Oplossing:
Draag wandelschoenen met een brede neus of vraag de schoenmaker om de schoenen aan de voorkant op te rekken. Zo hebben de voeten voldoende ruimte tijdens het wandelen.

Scheenbeenpijn

Klachten:
Pijn aan de scheenbeen wordt ook wel shin splints genoemd. Hierbij heeft u een pijnlijk en stijf gevoel in de schenen.

Oorzaak:
Shin splits ontstaan door overbelasting aan de scheenbeenspieren en -vlies. Dit komt doordat de spieren rondom het scheenbeen minder sterk zijn dan de kuitspieren. Tijdens het wandelen kan er overbelasting ontstaan, waardoor er pijnklachten optreden.

Oplossing:
Geef de spieren en het weefsel de kans om te herstellen door rust te nemen. Trainen op de crosstrainer kunt u nog wel doen, maar wandelen en hardlopen kunt u beter laten zitten. U kunt diverse oefeningen doen om de scheenbeenspieren sterker te maken.

Pijn in voeten en onderbeen

Klachten:
Pijn in de voeten of onderbeen kunt u voelen bij het middenvoetsbeentje, hielbeen, kuitbeen of bovenzijde van de voet. Dit wordt ook wel stress facture genoemd en is een haarscheurtje in het bot.

Oorzaak:
Het haarscheurtje ontstaat door overbelaste beenspieren. U kunt hier last van krijgen door overbelasting of een verkeerd looppatroon.

Oplossing:
Geef uw voeten rust en vermijd (over)belasting van de voet. Zorg voor stevige wandelschoenen met een goed voetbed. Een inlegzooltje kan eventueel extra ondersteuning bieden.

Heeft u last van voetproblemen tijdens het wandelen of bewegen? Blijf daar niet te lang mee lopen. Kom langs bij Oosterbaan om een passende oplossing voor uw voetprobleem te vinden. Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact met ons op.

Overig nieuws

Hoe loop ik goed?

10 oktober 2019

Wat zijn hamertenen?

7 oktober 2019

Jaarlijkse BHV cursus

27 september 2019

Bedrijfsuitje Oosterbaan

11 september 2019
1 / 25   
volgende
ipsis
Add to cart
Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.