> Home    > Over ons    > Nieuws    > Voorkom hardloopblessures met deze tips   

Voorkom hardloopblessures met deze tips

   
18 mei 2020

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Uw voeten, enkels en knieën moeten behoorlijk wat klappen opvangen. Des te langer, harder en vaker u loopt, des te groter de kans op blessures. Wanneer de schoenen versleten zijn, u te snel het trainingsschema opbouwt of een warming-up overslaat is de kans op een blessure groter. Wij hebben een aantal tips waarmee u hardloopblessures kunt voorkomen.

De juiste schoenen

Belangrijk bij hardlopen is dat u schoenen draagt met een goede schokdemping. Dit zorgt bij de hiellanding voor een goede hielstabilisatie. U kunt niet oneindig op uw hardloopschoenen blijven lopen. Na ongeveer elke 1500 kilometer moeten deze vervangen worden. In onze winkel adviseren wij u graag over de juiste hardloopschoenen voor uw voeten.

Warming-up

Met koude spieren rennen is nooit een goed idee. Begin voor het hardlopen altijd met een warming-up en loop uw spieren in 5 tot 10 minuten warm.

Spieren versterken

Spierversterkende oefeningen zorgen ervoor dat u met minder blessures het hardlopen langer volhoudt. Wissel daarom het hardlopen af met krachttraining. Probeer daarbij met name de focus te leggen op de spieren in de kuiten, bovenbenen en de spieren rondom de enkels en voeten. Maar sla ook zeker de spieren in het bovenlichaam niet over.

Rustig aan opbouwen

Heeft u nog hard gelopen? Ga dan niet vanuit het niets veel kilometer hardlopen maar bouw het rustig op. Neem een dag rust tussen het trainen door. Op de rustdagen kunt u wel uw spieren trainen door bijvoorbeeld te gaan zwemmen, fietsen of oefeningen op de crosstrainer te doen. Maak een goed hardloopschema of laat deze voor u opstellen door een ervaren hardloper. Zo loopt u niet te hard van stapel, maar kunt u het rustig opbouwen.

De juiste houding

Slechte loopgewoonten of een slechte houding kunnen leiden tot klachten. Deze klachten kunnen ontstaan tijdens het wandelen, maar ook tijdens het hardlopen. Blessures die kunnen worden veroorzaakt door een slechte houding zijn o.a. shin splints, een lopersknie en achilles tendonitis. Probeer niet te grote passen te maken. Zorg ervoor dat u op uw middenvoet landt, recht onder het zwaartepunt. Heeft u het idee dat uw voetstand niet correct is? Bij Oosterbaan gaan we op zoek naar de oorzaak en proberen we dit te corrigeren.

Houd voldoende rust

Spieren hebben rust nodig om goed te kunnen herstellen en sterker te worden. Overmatig trainen zorgt voor blessures. Geef uw spieren daarom de tijd om te rusten en sla tussen elke hardlooptraining een dag over.

In onze winkel kunnen wij u advies geven over hardloopschoenen en de juiste houding. We helpen u graag verder. Bel naar 072 - 5114465, keuze 2 voor meer informatie of kom langs in onze winkel in Alkmaar.

Overig nieuws

Artrose in de middenvoet

29 april 2020

X- en O-benen

27 april 2020

Wat is overpronatie?

2 april 2020
1 / 29   
volgende
ipsis
Add to cart
Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.